Typy nadwozi w samochodach!

Typy nadwozi w samochodach!

Auta, które nas otaczają występują w najróżniejszych typach nadwozi. Warto byłoby rozpoznawać, przynajmniej podstawowe z nich, takie, które spotykamy najczęściej na ulicach. Nie chce tu przepisywać wikipedii, bo nie o to chodzi. Skupmy się na tym, co mamy szansę spotkać w salonach, czy komisach samochodowych. Bez zbędnego przedłużania, przejdźmy do meritum sprawy.

Coupe

Audi TT
Zestawienie typów nadwozi, otwiera jeden z najciekawszych i najbardziej rasowych typów. Kiedy mowa o samochodach typu coupe, to od razu nasuwa się na usta samochód sportowy, a przynajmniej na taki wyglądający. Jedna para drzwi, ścięta linia dachu, płynnie łącząca się z klapą bagażnika. Samochody dwu, bądź czteroosobowe, jednak nie ma tu mowy o 4 dorosłych osobach, tylną kanapę w takim samochodzie należy traktować jako bardzo awaryjne miejsca siedzące. Spowodowane jest to małą ilością miejsca na głową i na nogi, co wynika z konstrukcji nadwozia. Duża aerodynamika i drapieżny charakter, bardzo często idą w parze w takim nadwoziu. Mile widziany byłby napęd na tył i mocny motor pod maską, jednak to już nie jest charakterystyczne dla nadwozia typu coupe, a jedynie mój własny wymysł. :P

Roadster

Mazda MX-5
Kolejny typ nadwozia, który pozwala wierzyć, że motoryzacja jeszcze nie umiera. Jest tak, ponieważ według jedynej słusznej definicji samochód, który chcemy nazwać roadsterem musi posiadać: 
- Napęd na tył
- Otwierany dach
- Dwa miejsca siedzące
Samochód w takim nadwoziu jest, czymś czym jeździ się co najwyżej w weekendy przy słonecznej pogodzie. Maksimum frajdy z jazdy, wiatr we włosach i brak jakiejkolwiek praktyczności. Dzięki niewielkim gabarytom i niskiej masie, samochód taki nie potrzebuje ogromnego motoru pod pokrywą silnika. Bardzo rzadko można spotkać tego typu auta, jest to zapewne spowodowane małym wyborem na rynku nowych samochodów. Dodatkowo takie auto musi być drugim, bądź też nawet trzecim w domu, ponieważ jest to samochód do czerpania przyjemności z jazdy, pomijając funkcjonalność. Ciężko w końcu, żeby samochodem rodzinnym stał się wóz z dwoma miejscami siedzącymi i bardzo małym bagażnikiem.

Kabriolet

Porsche 911 kabriolet
Podobnie jak w przypadku roadstera, mamy do czynienia z otwieranym dachem. W tym jednak przypadku nie musimy spełniać dwóch pozostałych warunków. Oznacza to, że z tyłu może występować kanapa dla dwóch, lub nawet trzech dodatkowych pasażerów. Tak samo, napęd na tył nie jest tu obowiązkowy, co nie oznacza, że nie może w ogóle występować. Kabriolety nie posiadają słupka B, przez co są mniej stabilne od samochodów z klasycznymi dachami. Przez to podłoga musi być dodatkowo wzmocniona. Istotne jest to przy zakupie auta używanego, gdzie do podłogi właśnie należy przyłożyć najwięcej uwagi. Najczęściej dwudrzwiowe, znacznie rzadziej czterodrzwiowe, co nie zmienia faktu, że takie samochody również można spotkać na ulicach. Rozróżniamy dodatkowo dach twardy i miękki. Co oczywiste, w naszym klimacie twardy dach będzie znacznie rozsądniejszy, chociaż bagażniki w kabrioletach są naprawdę baaardzo małe, ze względu na fakt, iż złożony dach gdzieś musi się schować. Kiedy już przy dachu jesteśmy kolejną wadą używanego kabrio, może być właśnie dach. Warto sprawdzić szczelność dachu przed zakupem, ponieważ późniejsze naprawy mogą być bardzo kosztowne, zarówno w przypadku dachu twardego, jak i miękkiego. Ciut bardziej praktyczny od roadstera, ale wciąż dla wybranych, kabriolet to swego rodzaju wybór, który niestety w naszym klimacie, wiąże się z poświęceniami.

Targa

Porsche 911 targa
Ostatnim podtypem nadwozia z otwartym dachem jest targa. Dach tu zdejmowany jest tylko częściowo, co ma swój osobliwy urok. Znacznie mniej popularne od klasycznego kabriolet'a, co nie jest dla mnie do końca zrozumiałe. Jest to swego rodzaju połączenie nadwozia typu kabriolet i coupe. Posiada on bowiem słupek B i płynnie opadającą ku dołowi tylną szybę. Z drugiej strony część dachu jest przesuwana, bądź też całkowicie zdejmowana. Ciekawa alternatywa dla osób chcących poczuć wiatr we włosach, a bojących się pełnego otwieranego dachu. Ponieważ jest to podtyp kabrio, wszystkie pozostałe cechy ma z nim wspólne, napęd, ilość miejsc siedzących i tym podobnie. Tu dodatkowo, chyba nie występują auta z dwoma parami drzwi, jeśli jednak się mylę, poprawcie mnie w komentarzach na dole.

Sedan

Audi A3 sedan
Powoli wychodzimy z nadwozi sportowych i pseudo sportowych. Nie oznacza to oczywiście, że samochody w innych nadwoziach niż przedstawione wyżej, nie mogą wyglądać dobrze, świetnie się prowadzić i mieć rewelacyjne osiągi oczywiście, że nie. Jednak to są już dużo bardziej pospolite typy nadwozi, a szansa na ich spotkanie na ulicy wynosi blisko sto procent. Sedan, bo o nim mowa w tym momencie, jest większy i praktyczniejszy niż kabriolet, czy coupe. Wyraźnie zarysowana z profilu linia maski i bagażnika. W wielu przypadkach sylwetka może być bardzo zgrabna i wyglądająca wyjątkowo zadziornie. dzięki wyciągniętemu tyłowi, bagażnik może być trochę większy. Dwie pary drzwi i sporo miejsca na przednich siedzeniach oraz na tylnej kanapie. Sedany dodatkowo, możemy sobie roboczo podzielić na małe, średnie i duże. Na przykładzie Audi: A3 będzie małym, A4 i A6 średnimi, a A8 będzie dużym sedanem. Dlatego często na samochody w nadwoziu sedan mówi się limuzyna, dotyczy to jednak już tych większych gabarytowo modeli. Sedan jest przyjemnym połączeniem między samochodem praktycznym, zgrabnym i dynamicznym, dla trzy/cztero osobowej rodziny idealny. Dodatkowo bardzo duży wybór w modelach i rozmiarach, pozwoli wybrać rozwiązanie idealnie spersonalizowane pod daną osobę.

Kombi

BMW serii 5
Przechodzimy w coraz bardziej praktyczny świat. Kombi, kolokwialnie mówiąc, jest sedanem z podwyższonym bagażnikiem. Daje to w mojej opinii gorszy wygląd, ale za do dostajemy często nawet podwojoną przestrzeń załadunkową w stosunku do sedana. Dodatkowym praktycznym aspektem nadwozia typu kombi, są montowane na dachu relingi, które z kolei pozwalają w łatwy sposób zamontować bagażnik na narty, co niewątpliwie w czasie rodzinnych wyjazdów jest przydatne. Podobnie jak w sedanie mamy do czynienia z świetną równowagą między samochodem praktycznym, a dającym jakąkolwiek frajdę z prowadzenia. Jeśli ktoś potrzebuje wozić więcej w bagażniku, kombi jest stanowczo lepsze od sedana, jednak to już zależy od tego, czego wymagamy od samochodu.

Hatchback

Ford Focus
Hatchback'a można nazwać krótszym kombi. Bardziej wpasowujący się w miejski klimat, dzięki mniejszym gabarytom. Często wystarczający dla trzyosobowej rodziny. Gwarantuje sporo miejsca dla przewożonych osób, bagażniki w takich samochodach często pozostawiają wiele do życzenia. W zamian dostęp do nich jest bardzo ułatwiony dzięki dodatkowym drzwiom umieszczonym z tyłu samochodu. Dodatkowo ponownie wracamy do sportowych emocji, dzieki specjalnej pod odmianie Hatchback'a, jaką jest Hot hatch. Taką nazwą określa się usportowione Hatchback'i, z mocniejszymi silnikami, twardszymi zawieszeniami i dodatkowymi elementami stylistycznymi. Tego typu samochody rewelacyjnie wręcz wpisują się w wąskie i krótkie tory gokartowe, jakie najczęściej możemy spotkać w Polsce. Na koniec można dodać, że hatchback'i występują jako trzy i pięciodrzwiowe, gdzie sedan i kombi występuje jedynie w odmianie z dwoma parami drzwi (w kombi dochodzą piąte drzwi z tyłu samochodu).

Liftback

Skoda Octavia
Liftback jest wariacją na temat sedana i Hatchback'a. Nadwozie bardzo często mylone z sedanem, od sedana jednak nieznacznie się różni. Sylwetka boczna jest bardzo podobna do sedana, jednak w tym przypadku klapa bagażnika otwiera się podobnie jak w hatchback'u, czyli razem z szybą. Pozwala to na łatwiejsze zapakowanie zakupów, walizek itp. Pomocnym przy rozróżnieniu sedana od liftback'a może być fakt występowania wycieraczki tylnej szyby, w sedanie nie występuje ona prawie nigdy, a w przypadku liftback'a jest to bardzo popularne rozwiązanie. Podobnie jak w kombi, liftback występuje jedynie w pięciu drzwiach.

Van

Ford Transit
Odchodzimy na chwilę od typowych osobówek na rzecz nadwozia typu van. Jest to mały bus, którym można jeździć z prawem jazdy kategorii B. W zależności od potrzeb wan może służyć do przewozu osób, sprzętu do pracy, materiałów budowlanych itd. Samochody przeznaczone typowo do pracy, lub do naprawdę dużych rodzin. Dostęp do tylnej części samochodu występuje najczęściej przez przesuwane boczne drzwi, bądź przez parę drzwi na tyle samochodu. Funkcjonalność i brak duszy, co w tym przypadku nie jest wadą, iż są to auta stworzone typowo do pracy.

Minivan

Opel Zafira
Minivany są pośrednikami między samochodami z nadwoziem typu kombi i vanami. Przeznaczony dla osób posiadających dużą rodzinę i wymagających wygody w czasie podróży. Ze względy na gabaryty i masę nie powinniśmy liczyć tu na sportowe emocje podczas jazdy, dostajemy za to spory komfort i niesamowitą przestrzeń. Samochody duże, ale nierzadko zgrabne i nierzucające się w oczy. Co oczywiście dla jednych jest wadą, a dla innych zaletą. Często niedrogie w zakupie, jednak na pewno  trzeba się liczyć z większym spalaniem niż w przypadku na przykład sedan'ów, co jest uwarunkowane wagą i gorszą aerodynamiką

Pick-up

Ford Ranger
Pick-up'y spełniają podobnie jak vany funkcje , osobowo- dostawczą. Dzięki terenowemu zawieszeniu, potężnym motorom, najczęściej wysokoprężnym, samochody te rewelacyjnie radzą sobie w umiarkowanym terenie. Szoferka może być na dwie, trzy, a nawet sześć osób. Sprawia to, że samochody te są niesamowicie praktyczne, dzięki czemu są diabelnie popularnie w Stanach, gdzie znajdą zastosowanie na preriach. Zniszczone drogi i konieczność przewożenia ciężkich towarów, właśnie po to zostały stworzony pick-up'y i tam czują się najlepiej. 

SUV

Mercedes ML
Bardzo głupi samochód, czyli SUV. Więcej o nim możecie przeczytać w moim wcześniejszym artykule. W skrócie jest to podwyższony samochód w nadwoziu kombi, nie polecałbym nikomu o zdrowych zmysłach.

Crossover

Nissan Juke
Crossover'y to auta typu compact, które są lekko podwyższone. Rozwiązanie to sprawdza się kiedy autem przemieszczamy się głównie po mieście, a jakość dróg pozostawia trochę do życzenia. Nie są to samochody terenowe, więc nie radziłbym jeździć nimi po bezdrożach, jednak kiedy do pokonania mają wyższy pawężnik to sprawdzą się w tej roli wręcz idealnie. W tym przypadku można powiedzieć, że jest to podwyższony hatchback.



W moim odczuciu są to najpopularniejsze typy nadwozi w samochodach osobowych. Odpuściłem sobie dodawanie do tej listy osobno limuzyny, fastback'a, czy mikrovan'a, nie wspominając nawet o starszych konstrukcjach. Świat powoli idzie do przodu i auta ewoluują razem z nim. Istnieją niesamowicie funkcjonalne i praktyczne typy nadwozi, jak i tak bezsensowne, że aż piękne... no i są jeszcze SUV'y.

Komentarze

Popularne posty